Zaměstnanecké karty a vše, co o nich potřebujete vědět

Potřebujete zaměstnat pracovníky ze zemí mimo EU? Tak to se bez zaměstnanecké karty neobejdete. My vám řekneme proč.

Co jsou to zaměstnanecké karty

  • povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání
  • zaměstnanecká karta se vystavuje nejdéle na. 2 roky
  • nejnižší úvazek je 15 hodin týdně
  • karta se váže na konkrétní pozici a umístění

Zaměstnanecká karta je povolení k dlouhodobému pobytu, které pracovník získává za účelem zaměstnání delší než 3 měsíce. Karta je určená pro všechny ze třetích zemí, kteří nejsou členem EU a nejsou zároveň občanem Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska. Na rozdíl od schengenského (krátkodobého) víza za účelem zaměstnání má zaměstnanecká karta platnost tak dlouho, jako je doba pracovního poměru. Nejdéle však 2 roky s možností dalšího prodlužování a nejnižší možný úvazek je 15 hodin týdně. Zaměstnanecká karta se vždy váže na konkrétní pozici a konkrétního zaměstnavatele. Držitel této karty tedy musí toto omezení respektovat a svou pozici poctivě vykonávat.

Pracovník by měl splňovat těchto několik pravidel:

  1. Musí pobývat na území České republiky,

  2. musí pracovat buď na pracovní pozici, na kterou byla zaměstnanecká karta vydána,

  3. nebo musí pracovat na pracovní pozici, ke které mu byl udělen souhlas.

*Pokud chce pracovník změnit pozici (v rámci změny zaměstnavatele, pracovního zařazení nebo zaměstnání na další pracovní pozici u stejného nebo dalšího zaměstnavatele), musí obdržet sdělní Ministerstva vnitra o splnění podmínek pro učinění takové změny nebo podle dřívější právní úpravy rozhodnutí o udělení souhlasu se změnou.

Pro jaké druhy zaměstnání je zaměstnanecká karta určena?

  • pro všechny druhy zaměstnání
  • bez žádání na Úřadu práce
  • slouží i jako vízum, zelená karta či jiné povolení k pobytu

Z hlediska odborné způsobilosti je zaměstnanecká karta určena pro všechny druhy zaměstnání bez ohledu na stupeň požadované odborné způsobilosti. Záleží však, zda je vyřizována přes vládní program, či nikoliv. 

Zaměstnanecká karta má tzv. duální charakter, tj. opravňuje cizince jak k pobytu na území ČR, tak k zaměstnání, aniž by cizinec musel žádat na dvou místech, tedy speciálně žádat u Úřadu práce ČR o vydání povolení k zaměstnání. Karta může mít i neduální charakter, za situace, kdy cizinec má např. volný přístup k pracovnímu trhu ČR.

Zaměstnanecká karta také nahrazuje vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání nebo zelenou kartu, které již nejsou vydávány.

Jak zaměstnaneckou kartu získat?

  • na Úřadu práce podat Hlášenku volného pracovního místa
  • žádost o vydání zaměstnanecké karty na české ambasádě nebo MVČR
  • doložení několika notářsky ověřených dokumentů...
  • přichází vízum pro pracovníka pro cestu do ČR
  • odevzdání biometrických údajů
  • podání informace o nástupu pracovníka Úřadu práce
  • vyzvednutí zaměstnanecké karty

Kartu si můžete zřídit i sami, bohužel je to zdlouhavý proces, který se může nakonec velmi protáhnout. A to jak na straně zaměstnavatele, tak pracovníka. Jakýkoliv přešlap navíc může vést až k neudělení zaměstnanecké karty. Cesta vede několikrát přes Úřad práce, české ambasády a Ministerstvo vnitra ČR, kde je třeba doložit několik notářsky ověřených dokumentů. 

S vyřízením vám tak rádi pomůžeme, už jsme jich pár vydali a ještě pár jistě vydáme. A nebo prpoškolíme vaši firmu, abyste už si tuto cestu zvládli příště prošlapat sami. Zkrátka, jsme tu pro vás. My už totiž víme, co vás čeká. 

Chcete využít našich služeb?

Stačí vyplnit jednoduchý poptávkový formulář níže. My se vám obratem ozveme zpět s návrhem možných řešení vaší situace.